Yksityisteiden sillat

Tulosta

Tässä annetaan ohjeita yksityisteiden siltojen suunnittelua, rakentamista ja kunnossapitoa varten. Ohjeet on laadittu valtionapua hakevien yksityistiekuntien opastukseksi, mutta monilta osiltaan ne sopivat kaikkien yksityisteiden siltahankkeissa sovellettaviksi. Puistosilta

Yleisohjeet valtionavusta on annettu julkaisussa Yksityisteiden valtionavustukset, jota tässä esitetyt näkökohdat täydentävät.

Yksityistiet voivat saada avustusta muistakin lähteistä, esimerkiksi kunnilta. Yllä mainitussa julkaisussa on tästä tietoja.

Kun tarve rakentamiseen tai korjaamiseen on todettu, yksityistien siltahanke etenee pää­piirteissään seuraavasti:

  1. Valtion avustus
  2. Lupa-asiat
  3. Suunnittelu
  4. Avustuksen hakeminen ja suunnitelman hyväksyttäminen
  5. Rakentaminen
  6. Kunnossapito

Riittäisikö sillan sijasta rumpu? Ks. ohjekortteja rumpujen tekemisestä ja hoidosta.


Valtionavustus

Valtion varoista voidaan antaa avustusta sellaisen yksityisen tien kunnossapitoon ja parantamiseen,

Tiekunnan tulee olla järjestäytynyt yksityistielain mukaisesti. Avustusta voidaan myöntää tien korjaamiseen tai kunnossapitoon, mutta ei uuden tien rakentamiseen. Avustusta voi­daan myöntää myös tiellä olevien rakenteiden, kuten siltojen tarpeisiin. Joskus huono­kuntoisen sillan paras korjaustapa on sen uudelleen rakentaminen.

Perusteellinen kuvaus järjestelmästä sisältyy julkaisuun Yksityisteiden valtionavustukset.

Valtionavustuksen saamiseksi tarvitaan kaksi päätöstä: ensinnäkin on todettava että lainmukaiset edellytykset ovat olemassa ja toisekseen on saatava varsinainen avustus­päätös, joka on harkinnanvarainen. Kumpaakin päätöstä on erikseen haettava, joskin hakemukset voidaan jättää samaan aikaan.


Valtionavun edellytykset

Avustushakemus ja -päätös

[Alkuun]

Lupa-asiat

Rakennuslupa
Jos korjaustyö on laajahko, esimerkiksi koko sillan kannen uusiminen, saatetaan tarvita rakennuslain mukainen toimenpidelupa, joka on maksullinen. Luvan tarpeellisuus selvitetään parhaiten kunnan rakennustarkastajalta.

Lupa vesistöön rakentamiseen
LautapalkkisiltaVesistösillan korjaustyö saattaa vaatia vesilain mukaisen luvan, koska silta voi haitata vesiliikennettä, aiheuttaa padotusta,  vaikeuttaa uoman perkausta taikka muuttaa pohjaveden tasoa. Paikallisesta ympäristökeskuksesta (ks. myös kartta) saa tiedon tarvittavista silta-aukon mitoista, perkaussyvyydestä ja siitä, onko tarpeellista hakea vesilain mukainen lupa ympäristölupavirastosta. Mainittakoon, että lupa on aina haettava, jos väylä on veneellä kuljettavissa.

Lupakäsittely ympäristölupavirastossa kestää tavanomaisissa tapauksissa 3..6 kk. Lupa on maksullinen samoin kuin edellä mainittu ympäristökeskuksen lausuntokin.

[Alkuun]

Suunnittelu

Suunnittelijan valinta
Sillan suunnittelijalla tulee olla riittävä koulutus ja kokemusta vastaavien rakenteiden suunnittelusta. Kokeneen suunnittelijan käyttö luo edellytykset turvallisen ja kustannus-, ulkonäkö- ym. vaatimukset parhaiten täyttävän siltaratkaisun löytämisen. Kokeneita suunnittelutoimistoja on lueteltu mm. internet-sivulla Tiehallinnon käyttämiä sillan­suunnittelijoita.

Suunnittelusopimus on syytä tehdä kirjallisena esimerkiksi Konsulttitoiminnan yleisiä sopimusehtoja (KSE) noudattaen. Toimeksiannon laajuutta kuvattaessa kannattaa perehtyä tällä sivulla esitettyihin, sillan alustavan ja lopullisen suunnittelun sisältöä kuvaaviin kohtiin.

Opastusta suunnitelman hankkimiseen voi saada esimerkiksi tiepiirin siltainsinööriltä.

[Alkuun]

Alustava suunnittelu

Alustavassa suunnitteluvaiheessa selvitetään sillan lopullinen paikka sekä sellainen silta­ratkaisu, joka täyttää tekniset, taloudelliset ja ympäristöön sopeutumisen vaatimukset. Alustavalla suunnitelmalla haetaan mahdollisesti tarvittavia vesilain ja rakennuslain mukaisia lupia.

Alustavan suunnittelun lähtötietoina ovat siltapaikkaa koskevat tiedot, joita hankitaan mm. mittauksin ja maaperätutkimuksin. Sillan pituutta, siltatyyppiä ja jännemittoja valittaessa erilaisia ratkaisuja vertaillaan käyttäen apuna luonnospiirustuksia ja kustannusvertailuja.

Sillan pituuteen ja jännejakoon vaikuttavina tekijöinä otetaan huomioon veneliikenteen lisäksi veden vaihtuminen, pohjasuhteet, pengerkustannukset ja maisemalliset tekijät.

Sillan perustamistapa valitaan perustamistapaselvitykseen pohjautuvien teknisten ja taloudellisten vaihtoehtovertailujen perusteella.

Valitusta siltaratkaisusta tehdään alustava yleispiirustus ja alustava kustannusarvio sekä laaditaan ratkaisua perusteleva suunnitelmaselostus.

Pienissä ja helpoissa siltakohteissa, jotka eivät tarvitse ympäristölupaviraston lupaa, voidaan tyyppivertailun jälkeen valitusta siltaratkaisusta laatia suoraan lopullinen suunnitelma.

Sillan leveyden tulee yleensä olla vähintään 6 m; tämä leveys vaaditaan aina, jos tie myöhemmin luovutetaan yleiseksi tieksi. Yksikaistaisella, kohtaamispaikoilla varustetuilla teillä silta voi olla kapeampikin, ei kuitenkaan alle 4 m.


Alustava yleispiirustus
Alustavaa yleispiirustusta käytetään pyydettäessä lausuntoja suunnitelmasta, haettaessa rakennuslain tai vesilain mukaisia lupia ja muussa suunnitelman hallinnollisessa käsittelyssä.

Alustavassa yleispiirustuksessa esitetään soveltuvin osin seuraavat seikat:

[Alkuun]

Rakennussuunnitelma

Rakentamista ja valtionavustuksen hakemista varten laaditaan rakennussuunnitelma.

Siltasuunnitelmat laaditaan niin, että sillasta saadaan vaaditut kuormat kantava ja pitkäikäinen sekä kohtuulliset esteettiset vaatimukset täyttävä.

Yksityisteiden sillat mitoitetaan kestämään vähintään Tiehallinnon ohjeen Siltojen kuormat mukaiset kuormaluokat Lk II ja Ek 2, mikä varmistaa että normaalisti sallitut liikenne­kuormat voivat käyttää siltaa ilman painorajoitusta.

Suunnitelmaan kuuluvat seuraavat asiakirjat:

Muuta suunnittelussa huomioon otettavaa:

Yleispiirustus
Yleispiirustuksessa selvitetään sillan ulkonäkö, rakenteelliset pääperiaatteet ja päämitat sekä sillan asema maastossa.

Lopullisessa yleispiirustuksessa esitetään rakentamisen kannalta oleellisia asioita enemmän ja yksityiskohtaisemmin kuin alustavassa yleispiirustuksessa.

Rakennussuunnitelmaan kuuluvaan yleispiirustukseen lisätään alustavaan verrattuna seuraavat asiat:

Rakennepiirustukset
Rakennepiirustusten laadinnassa voidaan soveltaa Tiehallinnon ohjetta Siltojen suunni­telmat. Rakennepiirustuksissa esitetään rakenteiden materiaalit, muoto ja mitat sekä tarvittavat työtapaa ja työjärjestystä koskevat ohjeet.

Tiehallinto on julkaissut valmiita rakennesuunnitelmia, ns. tyyppipiirustuksia joistakin siltatyypeistä sekä suunnittelu- ja rakentamisohjeita mm. ns. aaltopeltirumpuja varten (Aallotetut teräsputket, julkaisu TIEL 2172501). Niitä voidaan käyttää myös yksityisteiden siltojen rakentamiseen. Näiden tyyppisiltojen rakennepiirustuksina käytetään hyväksyttyjä tyyppipiirustuksia tyypistä riippuen joko sellaisenaan tai täydentämällä ne siltakohtaisiksi piirustuksiksi. Sillankorjausohjeisiin (SILKO) sisältyy paljon sellaista tietoutta, joka on sovellettavissa jo suunnitteluvaiheesta lähtien.

Varsinaisten rakennepiirustusten lisäksi liitetään siltasuunnitelmaan geotekniset piirustukset, jotka sisältävät tiedot siltapaikalla suoritetuista maaperätutkimuksista ja em. tulosten perusteella ratkaistut mitoituksen lähtöarvot.


Kustannusarvio
Kustannusarvio laaditaan ainemenekkien ja vastaavien yksikköhintojen perusteella. Tässä voidaan soveltaa Tiehallinnon ohjeita Siltojen määräluettelo ja Sillan kustannusarvio.

Siltakohtaiset laatuvaatimukset (työselitys)
Suunnitelmissa on sopivinta viitata julkaisuun
InfraRYL 2006 Infrarakentamisen yleiset laatuvaatimukset
Osa 3 Sillat ja rakennustekniset osat. RT 14-10920
Rakennustieto Oy. Helsinki 2008.
jonka jakso 42000 sisältää sillanrakentamisen yleiset laatuvaatimukset. Siinä on esitetty materiaaleja ja valmista rakennetta koskevat yleiset laatuvaatimukset sekä laadunvalvontaa ja kelpoisuuden toteamista koskevia ohjeita. Jos katsotaan, etteivät nämä ohjeet riitä, laaditaan lisäksi siltakohtaiset laatuvaatimukset. Niissä esitetään sellaiset vaatimukset, jotka poikkeavat yleisistä laatuvaatimuksista tahi täydentävät niitä. Siltakohtaisten laatuvaatimusten sijasta voidaan laatia siltakohtainen työselitys.

Tavanomaisissa kohteissa siltakohtaisia laatuvaatimuksia ei yleensä laadita, jolloin laatuvaatimusasiat esitetään siltapiirustuksissa.


Suunnitelman kokoaminen ja hyväksyttäminen
Suunnitelmaan kuuluvat, tarkastetut, päivätyt ja allekirjoitetut asiakirjat kootaan viranomaiskäsittelyä varten selkeästi jäsennellyksi kokonaisuudeksi yhteen kansioon.

Siltasuunnitelman alkuun tulee sisällysluettelo. Siinä mainitaan siltasuunnitelmaan kuuluvat asiakirjat ja piirustukset, liitteenä olevat piirustukset sekä sillan rakentamiseen vaikuttavat yksityistiesuunnitelman muiden osien piirustusten numerot.

Suunnitelma lähetetään tiepiiriin hyväksyttäväksi. Tiepiiri hankkii tarvittaessa Tiehallinnon silta-asiantuntijoiden lausunnon. Teknisen hyväksymisen jälkeen voidaan päättää avustuksen myöntämisestä.

[Alkuun]

Rakentaminen, kunnossapito

Rakentaminen
Tiepiirin siltainsinööri antaa tarvittaessa neuvoja hankkeen toteutuksesta: Myös kunnan rakennusviranomaiselta voi saada asiantuntija-apua. Tiekunta voi käyttää tieisännöitsijän tai - vaativissa hankkeissa - rakennuttajakonsultin palveluita.  Ks. myös ohjeen Yksityisteiden valtionavustukset kohdat 5.4 .. 5.6 ja 6.5.

Siltaurakoitsijoista on tietoja esim. Tiehallinnon internet-sivuilla.


Kunnossapito
Sillan tarkastuksesta, hoidosta ja kunnostuksesta on annettu ohjeita julkaisussa "Yksityisten teiden kunnossapito" TIEL 2230053 Helsinki 1999 .

Tiekunta on vastuussa sillan kunnon säilymisestä. Jatkuvan tarkkailun lisäksi suositellaan silta-asiantuntijan tekemää tarkastusta 5-10 vuoden välein. Tietoja pätevistä sillantarkastajista saa mm. tiepiirin siltainsinööriltä.

[Alkuun]

11.9.2008 / rs