Yksityisteiden sillat
Tulosta
Tässä annetaan ohjeita yksityisteiden siltojen suunnittelua, rakentamista ja
kunnossapitoa varten. Ohjeet on laadittu valtionapua
hakevien yksityistiekuntien opastukseksi, mutta monilta osiltaan ne sopivat kaikkien
yksityisteiden siltahankkeissa sovellettaviksi.
Yleisohjeet valtionavusta on annettu julkaisussa Yksityisteiden valtionavustukset, jota tässä esitetyt näkökohdat täydentävät.
Yksityistiet voivat saada avustusta muistakin lähteistä, esimerkiksi kunnilta.
Yllä mainitussa julkaisussa on tästä tietoja.
Kun tarve rakentamiseen tai korjaamiseen on todettu, yksityistien siltahanke etenee pääpiirteissään seuraavasti:
- Valtion avustus
- Lupa-asiat
- Suunnittelu
- Avustuksen hakeminen ja suunnitelman hyväksyttäminen
- Rakentaminen
- Kunnossapito
Riittäisikö sillan sijasta rumpu? Ks. ohjekortteja rumpujen tekemisestä ja hoidosta.
Valtionavustus
Valtion varoista voidaan antaa avustusta sellaisen yksityisen tien kunnossapitoon
ja parantamiseen,
- jolla on paikkakunnalla huomattava liikenteellinen merkitys, tai
- joka on tarpeellinen pysyvän asutuksen pääsytienä vähintään yhden
kilometrin matkalla ja jonka vaikutuspiirissä on vähintään kolme
pysyvästi asuttua taloutta.
Tiekunnan tulee olla järjestäytynyt yksityistielain mukaisesti. Avustusta
voidaan myöntää tien korjaamiseen tai kunnossapitoon, mutta ei uuden tien
rakentamiseen. Avustusta voidaan myöntää myös tiellä olevien rakenteiden, kuten
siltojen tarpeisiin. Joskus huonokuntoisen sillan paras korjaustapa on sen
uudelleen rakentaminen.
Perusteellinen kuvaus järjestelmästä sisältyy
julkaisuun Yksityisteiden valtionavustukset.
Valtionavustuksen saamiseksi tarvitaan kaksi päätöstä: ensinnäkin on
todettava että lainmukaiset edellytykset ovat olemassa ja toisekseen on
saatava varsinainen avustuspäätös, joka on harkinnanvarainen. Kumpaakin
päätöstä on erikseen haettava, joskin hakemukset voidaan jättää samaan
aikaan.
Valtionavun edellytykset
- Jotta tien tai sillan parannushankkeelle voitaisiin myöntää
valtionavustusta, on ensin todettava hankkeen valtionavustuskelpoisuus.
Tämä tehdään hakemuksesta.
Jos tie on jo aiemmin avustuskelpoiseksi hyväksytty, uutta hakemusta ei tarvita.
Lomakkeet ja täyttöohjeet >>
- Jos tie täyttää säädöksissä esitetyt vaatimukset, tiepiiri antaa
päätöksen valtionavustuskelpoisuudesta. Varsinainen avustuspäätös
(rahapäätös) voidaan tehdä tämän jälkeen.
Avustushakemus ja -päätös
- Avustushakemus on jätettävä tiepiiriin ennen parannustyöhön ryhtymistä.
Hakemuksen liitteinä esitetään suunnitelma, kustannusarvio sekä työselitys tai laatuvaatimukset.
Kustannuksina hyväksytään rakennuskustannusten lisäksi myös suunnittelusta,
työn valvonnasta sekä lausuntojen ja lupien hakemisesta syntyvät kustannukset.
Lisätietoja ja hakemuslomake >>
-
Jos tiepiiri hyväksyy hakemuksen, mahdollisesti muutettuna,
se myöntää avustuksen, joka voi olla jopa 75 % suunnittelu-,
rakentamis- ja valvontakustannuksista.
Avustus myönnetään prosenttimääräisenä toteutuneista kustannuksista,
joita kuitenkin hyväksytään enintään kustannusarviossa esitettyyn
summaan asti.
Lupa-asiat
Rakennuslupa
Jos korjaustyö on laajahko, esimerkiksi koko sillan kannen
uusiminen, saatetaan tarvita rakennuslain mukainen toimenpidelupa, joka on
maksullinen.
Luvan tarpeellisuus selvitetään parhaiten kunnan rakennustarkastajalta.
Lupa vesistöön rakentamiseen
Vesistösillan korjaustyö saattaa vaatia vesilain mukaisen luvan,
koska silta voi haitata vesiliikennettä, aiheuttaa padotusta,
vaikeuttaa uoman perkausta taikka muuttaa pohjaveden tasoa. Paikallisesta
ympäristökeskuksesta
(ks. myös kartta) saa
tiedon tarvittavista silta-aukon mitoista, perkaussyvyydestä ja
siitä, onko tarpeellista hakea vesilain mukainen lupa
ympäristölupavirastosta.
Mainittakoon, että lupa on aina haettava, jos väylä on veneellä kuljettavissa.
Lupakäsittely
ympäristölupavirastossa kestää
tavanomaisissa tapauksissa 3..6 kk. Lupa on maksullinen samoin kuin edellä
mainittu ympäristökeskuksen lausuntokin.
Suunnittelu
Suunnittelijan valinta
Sillan suunnittelijalla tulee olla riittävä koulutus ja kokemusta vastaavien rakenteiden
suunnittelusta. Kokeneen suunnittelijan käyttö luo edellytykset turvallisen ja kustannus-, ulkonäkö- ym. vaatimukset parhaiten täyttävän siltaratkaisun löytämisen. Kokeneita suunnittelutoimistoja on lueteltu mm. internet-sivulla
Tiehallinnon käyttämiä
sillansuunnittelijoita.
Suunnittelusopimus on syytä tehdä kirjallisena esimerkiksi
Konsulttitoiminnan yleisiä sopimusehtoja (KSE)
noudattaen. Toimeksiannon laajuutta kuvattaessa kannattaa perehtyä tällä sivulla esitettyihin, sillan alustavan ja lopullisen suunnittelun sisältöä kuvaaviin kohtiin.
Opastusta suunnitelman hankkimiseen voi saada esimerkiksi tiepiirin siltainsinööriltä.
Alustava suunnittelu
Alustavassa suunnitteluvaiheessa selvitetään sillan lopullinen paikka sekä
sellainen siltaratkaisu, joka täyttää tekniset, taloudelliset ja ympäristöön
sopeutumisen vaatimukset. Alustavalla suunnitelmalla haetaan mahdollisesti
tarvittavia vesilain ja rakennuslain mukaisia lupia.
Alustavan suunnittelun lähtötietoina ovat siltapaikkaa koskevat tiedot, joita
hankitaan mm. mittauksin ja maaperätutkimuksin.
Sillan pituutta, siltatyyppiä ja jännemittoja valittaessa erilaisia ratkaisuja vertaillaan käyttäen
apuna luonnospiirustuksia ja kustannusvertailuja.
Sillan pituuteen ja jännejakoon vaikuttavina tekijöinä otetaan huomioon veneliikenteen lisäksi veden
vaihtuminen, pohjasuhteet, pengerkustannukset ja maisemalliset tekijät.
Sillan perustamistapa valitaan perustamistapaselvitykseen pohjautuvien teknisten ja taloudellisten
vaihtoehtovertailujen perusteella.
Valitusta siltaratkaisusta tehdään alustava yleispiirustus ja alustava kustannusarvio sekä laaditaan
ratkaisua perusteleva suunnitelmaselostus.
Pienissä ja helpoissa siltakohteissa, jotka eivät tarvitse ympäristölupaviraston lupaa, voidaan
tyyppivertailun jälkeen valitusta siltaratkaisusta laatia suoraan lopullinen suunnitelma.
Sillan leveyden tulee yleensä olla vähintään 6 m;
tämä leveys vaaditaan aina, jos tie myöhemmin luovutetaan yleiseksi tieksi.
Yksikaistaisella, kohtaamispaikoilla varustetuilla teillä silta voi olla kapeampikin, ei
kuitenkaan alle 4 m.
Alustava yleispiirustus
Alustavaa yleispiirustusta käytetään pyydettäessä lausuntoja suunnitelmasta, haettaessa rakennuslain tai vesilain mukaisia lupia ja muussa suunnitelman hallinnollisessa käsittelyssä.
Alustavassa yleispiirustuksessa esitetään soveltuvin osin seuraavat seikat:
- sillan sivukuva, tasokuva ja tarpeellinen määrä poikkileikkauksia
- siltatyyppi
- sillan mitat
- sillan pääosien rakennusaine
- tieosan päätepisteet nimettyinä ja suuntanuolin osoitettuna
- tielinjan sijainti ja geometria sillan kohdalla
- tien paalulukemat l. etäisyys tieosan alusta
- tielinjan ja risteävän väylän (tien tai vesistön) keskilinjan
leikkauspisteen paalulukemat ja risteyskulma
- maanpinta piirrettynä tien keskilinjalta ja tarvittaessa sen ulkopuolelta sekä
maalajit, maakerrostumien rajat ja kalliopinta
- sillan perustamistapa
- veden virtaussuunta
- vedenpinnan korkeudet HW, MW, NW (ylivesi, keskivesi ja alivesi)
ja tutkimuspäivän vedenkorkeus W sekä tarvittaessa vesiliikennekauden
HW ja NW
- suunnitellun perkauksen poikkileikkaus
- sillan kohdalla olemassa olevat rakenteet
- silta-aukkojen vapaat leveydet, vesistösilloissa tarvittaessa myös HW:n tasolla
- silta-aukkojen vapaat korkeudet
- mahdolliset muut silta-aukkojen määrittelemiseksi tarvittavat mitat
- alikulkevan liikenteen vaatiman vapaan tilan mitat
- pohjoisnuoli
- kiintopisteiden sijainti, korkeus ja korkeusjärjestelmä
- siltapaikan sijainnin osoittava pienoiskartta
Rakennussuunnitelma
Rakentamista ja valtionavustuksen hakemista varten laaditaan
rakennussuunnitelma.
Siltasuunnitelmat laaditaan niin, että sillasta saadaan vaaditut
kuormat kantava ja pitkäikäinen sekä kohtuulliset esteettiset vaatimukset täyttävä.
Yksityisteiden sillat mitoitetaan kestämään vähintään Tiehallinnon ohjeen
Siltojen kuormat
mukaiset kuormaluokat Lk II ja Ek 2,
mikä varmistaa että normaalisti sallitut
liikennekuormat voivat käyttää siltaa ilman painorajoitusta.
Suunnitelmaan kuuluvat seuraavat asiakirjat:
- yleispiirustus,
- rakennepiirustukset,
- suunnitelmaan liittyvät muut piirustukset,
- kustannusarvio,
- jos yleiset laatuvaatimukset eivät sisällä kaikkia tarvittavia seikkoja,
laaditaan em. vaatimuksia täydentävä siltakohtainen työselitys tai
laatuvaatimukset.
Muuta suunnittelussa huomioon otettavaa:
- tehdään pohjatutkimukset ja hankitaan perustamistapalausunto,
- noudatetaan Tiehallinnon ohjeita,
- silta varustetaan kaiteella.
Yleispiirustus
Yleispiirustuksessa selvitetään sillan ulkonäkö, rakenteelliset pääperiaatteet
ja päämitat sekä sillan asema maastossa.
Lopullisessa yleispiirustuksessa esitetään rakentamisen kannalta oleellisia
asioita enemmän ja yksityiskohtaisemmin kuin alustavassa yleispiirustuksessa.
Rakennussuunnitelmaan kuuluvaan yleispiirustukseen lisätään alustavaan verrattuna seuraavat asiat:
- tasausviivan korkeus,
- päällysrakenteen alareunan korkeuksia niin, että
voidaan todeta rakenteen täyttävän aukkovaatimukset,
- ajoratojen, kevyen liikenteen kaistojen, välikaistojen ja
pientareiden leveydet ja sivukaltevuudet,
- sillan kannen pintarakenteet, niiden laatu ja paksuus,
- perustusten paikat, mitat ja korkeudet sekä paalujen kaltevuudet ja
arvioidut paalujen tunkeutumistasot,
- eri perustusten pohjapaine tai paalukuormat,
- pohjanvahvistustoimenpiteet,
- sillan pääosien rakennusaineiden laatuvaatimukset,
- eristettävät betonipinnat ja routaeristeet,
- kaiteiden tyyppi, jatkokset, liikevarat ja pylväsjako,
- pintavesien viemäröinti,
- laakerointi,
- liikuntasaumalaitteet,
- siirtymälaatat,
- siltaan sijoitettavat putket, johdot, kaapelit ja muut laitteet,
- keilojen ja luiskan muoto ja verhoukset,
- suunnittelukuormat,
- luettelo suunnitelmaan kuuluvista piirustuksista,
- ympäristölupaviraston päätöksen numero,
- maininta siltakohtaisista laatuvaatimuksista tai työselityksestä.
Rakennepiirustukset
Rakennepiirustusten laadinnassa voidaan soveltaa Tiehallinnon ohjetta
Siltojen suunnitelmat.
Rakennepiirustuksissa esitetään rakenteiden materiaalit,
muoto ja mitat sekä tarvittavat työtapaa ja työjärjestystä koskevat ohjeet.
Tiehallinto on julkaissut valmiita rakennesuunnitelmia, ns.
tyyppipiirustuksia joistakin
siltatyypeistä sekä suunnittelu- ja rakentamisohjeita mm. ns. aaltopeltirumpuja varten
(Aallotetut teräsputket, julkaisu TIEL 2172501). Niitä voidaan käyttää myös yksityisteiden siltojen
rakentamiseen. Näiden tyyppisiltojen rakennepiirustuksina käytetään hyväksyttyjä
tyyppipiirustuksia tyypistä riippuen joko sellaisenaan tai täydentämällä
ne siltakohtaisiksi piirustuksiksi. Sillankorjausohjeisiin (SILKO) sisältyy
paljon sellaista tietoutta, joka on sovellettavissa jo suunnitteluvaiheesta
lähtien.
Varsinaisten rakennepiirustusten lisäksi liitetään siltasuunnitelmaan geotekniset piirustukset, jotka sisältävät tiedot siltapaikalla suoritetuista maaperätutkimuksista
ja em. tulosten perusteella ratkaistut mitoituksen lähtöarvot.
Kustannusarvio
Kustannusarvio laaditaan ainemenekkien ja
vastaavien yksikköhintojen perusteella. Tässä voidaan soveltaa Tiehallinnon ohjeita
Siltojen määräluettelo ja
Sillan kustannusarvio.
Siltakohtaiset laatuvaatimukset (työselitys)
Suunnitelmissa on sopivinta viitata julkaisuun
InfraRYL 2006 Infrarakentamisen yleiset laatuvaatimukset
Osa 3 Sillat ja rakennustekniset osat. RT 14-10920
Rakennustieto Oy. Helsinki 2008.
jonka jakso 42000 sisältää sillanrakentamisen yleiset laatuvaatimukset. Siinä on esitetty materiaaleja ja valmista
rakennetta koskevat yleiset laatuvaatimukset sekä
laadunvalvontaa ja kelpoisuuden toteamista koskevia ohjeita. Jos katsotaan,
etteivät nämä ohjeet riitä, laaditaan lisäksi siltakohtaiset laatuvaatimukset.
Niissä esitetään sellaiset vaatimukset, jotka poikkeavat yleisistä
laatuvaatimuksista tahi täydentävät niitä. Siltakohtaisten
laatuvaatimusten sijasta voidaan laatia siltakohtainen työselitys.
Tavanomaisissa kohteissa siltakohtaisia laatuvaatimuksia ei yleensä laadita,
jolloin laatuvaatimusasiat esitetään siltapiirustuksissa.
Suunnitelman kokoaminen ja hyväksyttäminen
Suunnitelmaan kuuluvat, tarkastetut, päivätyt ja allekirjoitetut asiakirjat kootaan
viranomaiskäsittelyä varten selkeästi
jäsennellyksi kokonaisuudeksi yhteen kansioon.
Siltasuunnitelman alkuun tulee sisällysluettelo. Siinä mainitaan siltasuunnitelmaan kuuluvat asiakirjat ja piirustukset, liitteenä olevat piirustukset sekä sillan rakentamiseen vaikuttavat yksityistiesuunnitelman muiden osien piirustusten numerot.
Suunnitelma lähetetään tiepiiriin hyväksyttäväksi. Tiepiiri hankkii tarvittaessa
Tiehallinnon silta-asiantuntijoiden lausunnon. Teknisen hyväksymisen jälkeen
voidaan päättää avustuksen myöntämisestä.
Rakentaminen, kunnossapito
Rakentaminen
Tiepiirin siltainsinööri antaa tarvittaessa neuvoja hankkeen toteutuksesta:
- urakkakilpailun järjestäminen ja urakoitsijan valinta
- urakkasopimus
- työn asiantuntevan valvonnan järjestäminen
Myös kunnan rakennusviranomaiselta voi saada asiantuntija-apua.
Tiekunta voi käyttää tieisännöitsijän tai - vaativissa hankkeissa - rakennuttajakonsultin
palveluita. Ks. myös ohjeen Yksityisteiden valtionavustukset kohdat
5.4 .. 5.6 ja 6.5.
Siltaurakoitsijoista on tietoja esim.
Tiehallinnon
internet-sivuilla.
Kunnossapito
Sillan tarkastuksesta, hoidosta ja kunnostuksesta on annettu
ohjeita julkaisussa "Yksityisten teiden kunnossapito" TIEL 2230053
Helsinki 1999
.
Tiekunta on vastuussa sillan kunnon säilymisestä. Jatkuvan tarkkailun lisäksi
suositellaan silta-asiantuntijan tekemää tarkastusta 5-10 vuoden välein.
Tietoja pätevistä sillantarkastajista saa mm.
tiepiirin siltainsinööriltä.
11.9.2008 / rs